Kun toimittaja Vesa saa vuonna 1939 tehtäväkseen kirjoittaa otsikko uutiselle, joka kertoo maailmansodan syttymisestä, hän kirjoittaa yllättäen 2020-luvulle tyypillisen klikkiotsikon, joka pyrkii herättämään lukijan mielenkiinnon vetoamalla henkilökohtaiseen kokemukseen ja saamaan lukijan klikkaamaan saadakseen tietää varsinaisen uutisen, jonka sisällöstä tai aiheesta otsikko ei kerro mitään. Tämä on koomista sekä ajallisen siirtymän että uutisen mittakaavan vuoksi, sillä 1930-luvulla maailmansodan syttyessä todelliset uutisotsikot ovat olleet huomattavasti informatiivisempia. Strippi 5204.
No oikeesti kukaan ei jaksa lukea pitkään mitään. Klikkiotsikon pitää olla lyhyt tyyliin: Se on nyt totta, lue tämä! tai Putin teki sen, uskomatonta! tms. Tai vaihtoehtoisesti: Kevätmuoti paljastaa pintaa, katso kuvat! tai Missi Minnan rohkeat asuvalinnat kuohuttavat somessa! tms. Ja klikkejä satelee.
VastaaPoistaEi otsikkoon tule pistettä! Hmph.
VastaaPoistaJokaisella viestinnän tavalla on ollut ensimmäinen käyttäjänsä. Ensimmäiset savumerkithän tunnetusti lähetti Täplikäs Hirvin kun hänen puhvelivartaansa leimahti ilmiliekkiin nuotion yllä.
VastaaPoistaTaitaapi olla fiktiivinen otsikko mikä viittaa Matti Kuuselaan...
VastaaPoistaIltalehti ainakin on kunnostautunut tämän tyyppisissä otsikoissa viime vuosina. Ja mikä pahinta otsikko saattaa muuttua tunnin kuluttua toiseen vielä raflaavampaan. Minkä seurauksena joku klikkaa sitä uudestaan. Joka on tietystin tarkoituskin.
VastaaPoistaHenk.kohtaisesti kyllä lukisin todennäköisemmin uutisen, jos otsikko on "Maailmansota on syttynyt!" kuin jonkin human interest-jutun keski-ikäisen miehen elämänmuutoksesta.