Pitkät päälle - Fingerpori rautalangasta 29.12.2021

 

Heimo toteaa, ettei ymmärrä miksi pimeällä tiellä pitää laittaa pitkät päälle. Tämä johtuu siitä, että Heimo on ymmärtänyt koko asian väärin. Hän nimittäin luulee, että pimeällä tiellä tulee laittaa päälle pitkät kalsarit, kun todellisuudessa pitkillä tarkoitetaan pitkiä valoja, eli tehokkaampia ajovaloja. Strippi 4551.

9 kommenttia:

  1. Kyllä yöaikaisella automatkalla maaseudulla kannattaa talviaikaan olla pitkät kalsaritkin päällä. Jos matka katkeaa jostain syystä, ei palellu tienposkeen.

    VastaaPoista
  2. Vastaukset
    1. Kiitos korjauksesta, puuttuva ykkönen lisätty!

      Poista
  3. Tehokkaampia? Omassa autossa lyhyet ja pitkät kummatkin 55w H7 polttimoita?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saattavat ne tehokkaammatkin olla. Omassa autossanin on 60W/55W H4-polttimot. Ero tosin on tässäkin tapauksessa niin pieni, ettei sillä ole mitään väliä. Todellinen ero valojen välille tulee niiden suuntauksesta.

      Ehdotus ylläpitäjälle: olisiko sanamuoto "eli kauemmas valaisevia ajovaloja" parempi? Se ei ottaisi kantaa siihen, mihin pitkien valojen teho perustuu, eli olisi varmasti oikein kaikkien autojen kohdalla riippumatta siitä, onko valonlähteenä LEDi tai myrskylyhty.

      Poista
    2. Rautalangan vääntäjä tarkoittaa ilmeisesti lumeneissa mitattavaa valon määrää, ei wateissa mitattavaa tehoa. Useimmille vastaus on silti ymmärrettävä, epätarkkuudestaan huolimatta.

      Poista
    3. Insinöörimittaukset on oma juttunsa ja käytännön arkikokemus toinen, josta on nyt kysymys. Kun tullaan pitkät päällä vastaan niin subjektiivinen kuljettajan kokemus on, että vastaan tullaan tosi tehokkaat valot päällä.

      Poista
    4. 9.58: No ei.

      Lumenit kertovat kokonaisvalomäärän.

      Siinä olet oikeassa, etteivät watit yksistään kerro mitään lumenimäärästä. Esimerkiksi 5 watin LED voi antaa enemmän valoa kuin 60 watin hehkulamppu.

      14.40:n esimerkissä lyhyet ja pitkät valot toteutettiin kuitenkin tarkalleen samanlaisilla polttimoilla, jolloin myös valaisimen lumenien määrä on sama.

      Poista
    5. Lisätään vielä erikseen maininta päiväajovaloista. Ne ovat oikeasti pienitehoisemmat kuin perinteiset lyhyet ja pitkät valot. EU määräsi ne suuressa viisaudessaan pakollisiksi, koska ajovalojen katsottiin tuhlaavan energiaa. Näin saatiin uusien autojen hintaa taas hieman kasvatettua. Hyödyllinen sivuvaikutus on se, että lähinnä päivänvalossa ajavan ei enää tarvitse vaihtaa H4- tai H7-polttimoita kovinkaan usein. Hehkulampuilla toteutetut päiväajovalot taas kestävät käytännössä auton käyttöiän, koska ne on suunniteltu niin, ettei hehkulanka käy niissä yhtä kuumana kuin ajovaloissa. Siksi ne kestävät "ikuisesti", ihan kuin takavalotkin. Hintana pitkäikäisyydestä on huonompi hyötysuhde, mutta näissä himmeissä valoissa joilla ei tarvitse nähdä, se ei haittaa.

      Poista

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.