Päivän stripissä lentokone on laskeutumassa lumiselle kiitotielle, kun koneen kapteeni kertoo ettei koneeseen ole vaihdettu talvirenkaita. Stripin ideana on esittää tilanne, jossa kriittisen tärkeä tieto saadaan vasta juuri ennen vaarallista tilannetta. Toisaalta strippi herättää ajatuksen siitä, tarvitseeko lentokone todellisuudessa talvirenkaita ja mikä on talvirenkaiden rooli lentokoneessa.
Soittakoon Ferrarin F1 varikolle ja kysyköön miten renkaat vaihdetaan lennossa.
VastaaPoistaLentokoneen työntövoima ja ohjaus hoituu ilman työntövoimalla.
VastaaPoistaJarrutus hoituu ilmajarruin ja suihkukoneissa lisäksi ohjaamalla työntövoima "peruuttaavaksi"
Joten nnäin ollen etenkään laskeutumisessa ei renkailla ole juurikaan merkitystä, vaikka ne olisi täysin sileät eikä pyörisi ollenkaan jäällä/lumessa.
On myös ns. vesitasoja joissa ei ole lainkaan renkaita, nämä kelluu ponttoonien avulla veden päällä ja näissähän ei ole ponttooneissa lainkaan moottoreita tms. ihan kun ei ole lentokoneen pyörissäkään jarruja tai moottoria
ei voi sanoa "ilman työntövoimalla". se on "ilman työntövoimaa"
Poistaonko ilmajarrut samanlaisia kkuin ilmakitara
Oikeeastaan on.
PoistaIlmakitara=asia jota ei oo olemassa
Lentokoneen pyörien jarrut = asia jota ei oo olemassa 🤔
Tunnetaan useita kiitoradalta ulosajoja kun lentokoneen renkaat ovat menneet vesiliirtoon tai jarrut ovat olleet muuten tehottomina.
Poistalähde: Lentoturmatutkinta
Ohjaajana on eilisiä luxusmatkoja myyvä Suoro, koska ei käytä kapteeni nimitystä.
VastaaPoistaPäivän stripissä ollaan sitte ilmailualla.
VastaaPoistailmailemassa hyvä mies ilmailemassa
PoistaKun puhutaan mistä tahansa suoritealasta niin ollaan alla,taipuu kuten taivasala tai Kangasala.
PoistaKuulostaa dorkalta mutta menköön. Suomenkielen hienouksia.
Poistailmailuallanteella?
PoistaGh on dorka, eikä hänen päättömissä omissa kielioppisäännöissään ole mitään hienoa.
PoistaVähän tais mennä tulkinta pieleen.
VastaaPoistaVitsihän on siinä että kone on nousemassa lumimyrskyyn, ja ilmassahan ei ole väliä millaiset renkaat on koska niitä ei siellä käytetä.
Lisäks pilvien päällä on aina hyvä keli
Huomaavat heti matkan alettua, että laskeutumisessa tulee sitten aikanaan olemaan ongelmia. On ihan normaali vitsinrakennnustapa alustaa tuolla tavalla jotain tulevaisuudessa mahdollisesti tapahtuvaa kamaluutta.
PoistaJoten osoitat taas, ettet tajua miten vitsit toimivat, gh.
Kone on laskeutumassa, kuten jokainen ei-turkulainen ymmärtää kuvaa kaysomalla
PoistaYleensä laskeutuessa koneen nokka on ALASPÄIN.
PoistaJa lentokoneen pyörissä ei ole jarruja saati moottoria, joten edes kiitotiellä se talvikumien puute ei tietenkään ole haitaksi
Noinkin lähellä kenttää, nokka on alaspäin vain jos kone on itsemurhaterroristin ohjauksessa.
Poista10.42, et ole tainnut ikinä nähdä lentokoneen laskeutuvan. Kenttää kyllä lähestytään nokka hiukan alaviistossa, mutta itse laskeutumisen aikana nokka on ylöspäin.
PoistaLentokoneissa on kyl jarrut myös pyörissä.
VastaaPoistaOnpa täällä runsaasti virheellistä tietoa.
VastaaPoista- Kone on tosiaan laskeutumassa, koska kiitotien pää näkyy kuvan vasemmassa laidassa ja siitä oikealle kiitotien reunavalot. Koneen nokka on laskeutumisessa ylöspäin. Myös jo lähestymisen aikana. Kun nokka on ylöspäin, siipi tuottaa paljon nostovoimaa hitaallakin nopeudella. Kone kuitenkin vajoaa, koska se nostovoima on silti pienempi kuin painovoima. Loppuvedossa nokka nostetaan vielä enemmän ylöspäin, koska se jarruttaa konetta tehokkaasti, ja se hidastus sitten lopulta vie siiveltä nostovoiman ja saa koneen asettumaan kiitotielle, mutta kuitenkin mahdollisimman pienellä tömäyksellä.
- Lentokoneiden pyörissä tosiaankin on jarrut. Talvirenkaita ei silti käytetä. Varmuusvaraa on sen verran, että jarrutus pienemmälläkin kitkalla onnistuu silti turvallisesti.
- Erittäin harvassa matkustajalentokoneessa on ilmajarru. Sen sijaan melkein kaikissa on spoileri, jonka idea ei ole jarruttaa vaan poistaa siiveltä virtauksen antama nostovoima (spoil = pilata), jotta kone ei pomppaa ja rengasjarrujen teho kasvaa. Toki jokin jarruttavakin vaikutus on, mutta se ei ole spoilerin pääfunktio. Funktio on siis sama kuin F1-autoissakin, lisätä koneen pitoa maahan, ja siksi sillä on sama nimikin.
- Rengasjarrujen käyttöä toki minimoidaan, koska ne kuluvat, joten siksi jarrutusta avustetaan käyttämällä ns. reverssejä, jotka suuntaavat moottorien virtauksen vastasuuntaan.