Italian ympäriajo - Fingerpori rautalangasta 11.6.2019
Italian ympäriajo eli Giro d'Italia tunnetaan yhtenä suurista pyöräilykilpailuista. Stripissä nähdään kuitenkin toisenlainen Italian ympäriajo, sillä siinä italialainen kuljettaja on ajanut italialaisen autonsa katolleen, eli pituusakselinsa ympäri.
Ihan nyt nillittämisenä jolla ei ole itse lopputuloksen kannalta olennaista merkitystä: Auton päätymisestä ylösalaiseen asentoon ei voida päätellä onko ympäriajo tapahtunut pituus- vai poikittaisakselin suuntaisesti.
Itse asiassa on melkein varmaa, että auto on pyörähtänyt nimenomaan pituusakselinsa suuntaan, sillä auton takana on osittain poltettu tupakka. Jos auto olisi pyörähtänyt poikittaisakselinsa suhteen, tupakka olisi epäloogisesti siellä, missä auto ja autoilijat eivät olisi vielä olleet. Nyt tupakka on selvästi pudonnut samalla, kun auton pyörähdys on tapahtunut, ja se on näin ollen jäänyt auton jälkeen.
Voihan se auto olla pyörinyt paitsi jonkin vaakatasossa olleen akselin ympäri, myös vertikaaliakselinsa ympäri, jolloin keulan suunnasta ei voi päätellä mistä suunnasta auto on ollut tulossa.
Helpoimmin pompannapin saa katolleen äkkinäisellä voimakkaalla ohjausliikkeellä, jolloin auto kierähtää ympäri juurikin diagonaaliakselin ympäri, kuten joku edeltävä kommentoija jo oivaltavasti arvelikin. Tällöin myöskään autoon ei välttämättä tule kovin paljoa vaurioita, jos se ei ota osumaa mihinkään.
Toinen helppo tapa saada auto siististi katolleen on ajaa se kaiteen päälle, jolloin pyörähdysakselina on pituusakseli.
On niitäkin tapauksia nähty, joissa auto vedetään poikittaisakselin suhteen ympäri. Eräskin puolituttu kylänmies veti taannoin 240-sarjan Volvonsa suoran päässä kohtisuoraan ojanpenkkaan ja siitä keulan kautta ympäri. Auto oli kyllä aika paljon pahemmassa kunnossa kuin tämän italialaisten suorituksen jäljiltä.
Ihan nyt nillittämisenä jolla ei ole itse lopputuloksen kannalta olennaista merkitystä: Auton päätymisestä ylösalaiseen asentoon ei voida päätellä onko ympäriajo tapahtunut pituus- vai poikittaisakselin suuntaisesti.
VastaaPoistaEhkä diagonaalisesti ?
PoistaItse asiassa on melkein varmaa, että auto on pyörähtänyt nimenomaan pituusakselinsa suuntaan, sillä auton takana on osittain poltettu tupakka. Jos auto olisi pyörähtänyt poikittaisakselinsa suhteen, tupakka olisi epäloogisesti siellä, missä auto ja autoilijat eivät olisi vielä olleet. Nyt tupakka on selvästi pudonnut samalla, kun auton pyörähdys on tapahtunut, ja se on näin ollen jäänyt auton jälkeen.
PoistaVoihan se auto olla pyörinyt paitsi jonkin vaakatasossa olleen akselin ympäri, myös vertikaaliakselinsa ympäri, jolloin keulan suunnasta ei voi päätellä mistä suunnasta auto on ollut tulossa.
PoistaHelpoimmin pompannapin saa katolleen äkkinäisellä voimakkaalla ohjausliikkeellä, jolloin auto kierähtää ympäri juurikin diagonaaliakselin ympäri, kuten joku edeltävä kommentoija jo oivaltavasti arvelikin. Tällöin myöskään autoon ei välttämättä tule kovin paljoa vaurioita, jos se ei ota osumaa mihinkään.
Toinen helppo tapa saada auto siististi katolleen on ajaa se kaiteen päälle, jolloin pyörähdysakselina on pituusakseli.
On niitäkin tapauksia nähty, joissa auto vedetään poikittaisakselin suhteen ympäri. Eräskin puolituttu kylänmies veti taannoin 240-sarjan Volvonsa suoran päässä kohtisuoraan ojanpenkkaan ja siitä keulan kautta ympäri. Auto oli kyllä aika paljon pahemmassa kunnossa kuin tämän italialaisten suorituksen jäljiltä.